Olen käyttänyt laulupiirtämistä 10-vuotiaan keskivaikean kehitysvammaisen autistitytön kanssa neljän kuukauden ajan. Tänä aikana olen havainnut hänen ilmaisevan itseään ja laulavan enemmän kuin kahden viimeisen vuoden aikana, jona olen häntä kuntouttanut. Hänen jaetun tarkkaavuuden taitonsa sekä vuorovaikutus- ja kommunikaatioaloitteensa ovat lisääntyneet merkittävästi tuokioiden aikana erityisesti silloin, kun hän on nähnyt struktuurissaan laulupiirtämisen kuvan.

Hän tekee valikkokuvien avulla ehdotuksia piirtämislaulusta usein nimeten kuvan sekä käyttää piirtämiäni kuvia kommunikaatiokuvinaan; osoittaa piirtämääni etanaa ja sitten omaa etanaansa ”piirsin etanan”. Hän laulaa melodiaa ja laulun sanoja ”selkeästi” tapaillen kerta kerralta paremmin. Lisäksi hän on alkanut piirtää yksityiskohtaisesti laulun sisällön mukaan. Materiaalissa on Etana-laulu, johon olen tehnyt isot kuvat etanoista. Aiemmin yhteinen vuorovaikutusleikki ei ole onnistunut lainkaan. Nyt leikimme laulun aikana näillä kuvaetanoilla saaden aikaan hienoa yhteistä toimintaa. Lähi-ihmiset ovat olleet hämmästyneitä näistä hänen esiin tulleista taidoistaan. Nykyään haastavaa käyttäytymistä esiintyy terapiatuokioiden aikana ainoastaan silloin, kun lopetamme laulamisen. Olisihan sitä kiva jatkaa! Laulupiirtäminen on meidän juttu!