Ketteräksi Kirjaimista, Notkeaksi Numeroista on ollut meidän kirjattomassa eskarissa ihan keskeisin materiaali. Sen leikkien ja pelien avulla on lasten kanssa harjoiteltu kirjaimia ja lukuja, vuorovaikutus- ja yhdessä toimimisen taitoja, ohjeiden kuuntelua ja mieleenpainamista ja vaikka mitä. Naapuriryhmän lapset kysyvät joka päivä, milloin hekin saavat pelata näitä pelejä.

AnonyymiEsikouluopettaja

Ketteräksi kirjaimista, notkeaksi numeroista-materiaali on todella monipuolinen. Ohjekirjassa on mukavia vinkkejä, mutta muutamaa niistä kokeiltuaan keksii itsekin helposti erilaisia juttuja, joissa pyörylöitä voi käyttää. Pyörylöistä voi poimia tarvitsemansa tai muodostaa niistä kokonaisen pelipolun. Niiden avulla voi opetella kirjaimia, tavuja, sanoja tai vaikkapa lauseitakin. Matematiikassa numeropyörylät toimivat mainiosti yhteen-, vähennys- ja kertolaskuissa. Materiaalia voi käyttää koko luokan kesken tai pienemmällä porukalla. Sen avulla voi rakentaa mielekkäitä tukitunteja tai eriyttää niin ylös- kuin alaspäin oppitunnin aikana. Materiaalin kanssa voi rakentaa toiminnallisille oppitunneille liikettä, kirjatunneille välipaloja ja liikuntatunteja saa mukavasti nivottua muuhun oppimiseen. Materiaali on helposti käytettävissä myös silloin, kun nopeimmat tulevat jo valmiiksi ja jotain mukavaa pitäisi saada heille kehiteltyä.

Suosittelen Ketteräksi kirjaimista, notkeaksi numeroista materiaalia lämpimästi jokaiseen luokkaan, jossa kaivataan toiminnallisuutta ja helposti käytettävää monipuolista materiaalia.

Tarumaija AaltoErityisluokanopettaja

Kokemus oli antoisa. Kouluttajan ammattitaito ja vuorovaikutus koulutettaviin oli erinomainen, Koulutuksessa jokaisen ideat saivat näkyä ja koulutettavat olivat erittäin tyytyväisiä koulutuksen sisältöön ja antiin. Sisällöstä sai helposti poimittua juuri itselle sopivaa materiaalia.

AnonyymiLastentarhanopettaja

Aivan ihastuttava menetelmä! Olen työskennellyt lastentarhanopettajana 30v ja käynyt monissa koulutuksissa, mutta tämä oli pitkästä aikaa innostava, virkistävä ja hyödyllinen!

AnonyymiErityislastentarhanopettaja, päiväkodin johtaja

Mahtava koulutus (Helsingin kaupungin kielikylpykoulutus), josta opettajat saivat konkreettista hyötyä opetukseen. Kerrankin koulutusta, joka on kuin räätälöity kielikylpyopetukseen. Kouluttaja ihanan innostava, kannustava ja heittäytyjä. Iso plussa ruotsinkielisestä materiaalista!

Anonyymi

Laulupiirtämisessä toteutuvat mahtavasti varhaiskasvatussuunnitelman perusperiaatteet sekä kaikki vasun eri oppimisen alueet. Toimintaan on ollut helppo kytkeä erilaisia teemoja ja oppisisältöjä. Kaikki ryhmän lapset ovat olleet aivan haltioituneita laulupiirtämisestä. En muista, milloin tämä porukka olisi sitoutunut yhteiseen toimintaan näin hyvin.

Anonyymi

Mielestäni helpoin ja luonnollisin tapa oppia AAC-keinoja ovat leikki, laulu ja lorut. Laulupiirtämisestä kiinnostuin, koska siinä yhdistyvät kaikki tärkeät elementit.

Anne EväkoskiAAC-ohjaaja

Mikä kokemus! Uskomatonta, kuinka lapset rentoutuivat ja heittäytyivät tuokioon. ”Hurjimmatkin” menijät suorastaan sukelsivat paperin uumeniin ja antoivat laulun ja kynän viedä. Olin vaikuttunut työskentelyrauhasta sekä siitä valtavasta levollisesta ja rentoutuneesta tunnelmasta joka ryhmäämme levisi. Lapset nauttivat todella paljon!

Henna KarvonenVarhaiskasvatuksen opettaja

Omalla lauluäänellä ei ole niinkään merkitystä, vaan sillä, mitä laululla voidaan saavuttaa. Myöskään piirtämistaidoilla ei ole laulupiirtämisessä merkitystä. Laulupiirtämistä voi käyttää toimintaterapiassa hyvin monipuolisesti ja lähes kaikkien lasten kanssa. Siitä innostuvat sekä tytöt että pojat.

Anne LaitinenToimintaterapeutti

Laulupiirtämisen menetelmä tukee oivallisella tavalla Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 kokonaisvaltaista ja moniaistista lähestymistapaa taidekasvatukseen. Se antaa lapselle luontaisen ja havainnollisen toimintatavan omien tunteiden, ajatusten ja havaintojen ilmaisuun ja näkyväksi tekemiseen. Laulupiirtämiseen liittyvät myös kehollisen ja moniaistisen ilmaisun lähestymistavat.

Inkeri RuokonenVarhaiskasvatuksen professori, Turun yliopisto