Puhtia luokkaan Ketteräksi kirjaimista, notkeaksi numeroista -materiaalilla
27.8.2018
Erityisluokanopettaja Tarumaija Aalto kokeili Ketteräksi Kirjaimista, Notkeaksi Numeroista -materiaalin käyttöä osana erityisluokan arkea. Lue alta Tarumaijan ajatuksia ja kokemuksia materiaalin parista.
Opetan erityisluokkaa ja kaipasin materiaalia, jolla on helppo saada lapsia liikkeelle, joka kiinnostaa lapsia ja jonka käyttö on mahdollisimman monipuolista. Joulun alla sain ekaluokkaani kokeiltavaksi Laulaun Ketteräksi kirjaimista, notkeaksi numeroista materiaalin. Materiaaliin kuuluvat aakkospyörylät, numeropyörylät (0-12), laskupyörylät sekä pelipyörylät. Ensi kosketus tuntui miellyttävältä: kirjaimet ja numerot olivat iloisen värisiä, kuvat selkeitä, pyörylät eivät liukuneet lattialla ja lapset vaikuttivat heti kiinnostuneilta niistä. Ilahduin itse materiaalin näppärästä säilytyspussista, joka vie kaapissa paljon vähemmän tilaa kuin laatikko. Mukana tuli myös ohjevihko, jossa on yli parikymmentä erilaista ideaa, miten materiaalia voi luokassa käyttää. Lisää vinkkejä löytää myös netistä.
Päätin kokeilla materiaalia niin luokassa kuin liikuntatunneillakin. Aluksi tutustuimme lasten kanssa kuviin, koska ne eivät olleet vielä kaikille tuttuja. Kävimme läpi jo osaamamme kirjaimet ja niiden kuvat sekä kirjaimissa olevat värit. Sain huomata, että varsinkin maahanmuuttajalapsille eivät värit olleetkaan itsestään selvyys ja osa kuvista oli vieraita myös kantasuomalaisille. Jätin kirjaimet luokan lattialle kirjainpoluksi, jota pitkin kuljettiin omalle paikalle joka kerta, kun tuli luokkaan. Kirjaimia tuli kerrattua aina, kun lapset liikkuivat vessaan tai välkälle, kotiin tai iltapäiväkerhoon.
Päätin käyttää KKNN-materiaalia joka päivä, jotta se tulisi lapsille mahdollisimman tutuksi ja he materiaalin näkiessään tietäisivät, että jotain kivaa olisi tiedossa. Leikimme tutuilla kirjaimilla ikään kuin ”tuolileikkiä” ja nimesimme sanoja. Muodostimme hyppimällä tavuja. Laskimme lukumääriä numeropyörylöistä ja järjestimme niitä lukusuoraksi. Levitimme numeropyörylät ympäri liikuntasalia ja joukkueista yksi kerrallaan lähti juoksemaan ja etsimään tiettyä lukumäärää vastaavaa numeroa. Liikuntatunnilla saimme aikaan myös hauskan kilpailun, kun toinen porukka järjesti lukusuoraa 0-12 ja toinen porukka yritti samaan aikaan löytää kirjaimia annettuihin sanoihin. Jos sana saatiin valmiiksi ennen kuin lukusuora, oli luvassa piste. Lapset työskentelivät hienosti yhteistyössä ja kaikki puhkuivat intoa.
Kiertopisteillä harjoiteltiin lukusuoran muodostamista ilman parin tukea. Toisaalla etsittiin kuvat oikeille alkukirjaimille ja tarkistettiin löytyisikö sana piilosta kirjaimen alta. Liikuntatunnilla pyydystimme kirjaimia hernepusseilla heittämällä ja yritimme muodostaa kirjaimista tuttuja sanoja. Lapset olivat joka kerta innolla mukana ja itse nautin suuresti siitä, että pystyin käyttämään samaa materiaalia niin monipuolisesti erilaisissa tilanteissa ja eri oppitunneilla. Hauskinta lasten mielestä oli ehkä pisteestä pisteeseen, jolloin yksi lapsista toimi piirtäjänä ja yhdisti oppilastoverinsa langalla kirjaimesta toiseen. Lopuksi mentiin kyykkyyn ja yritettiin lukea, mikä sana saatiin aikaiseksi.
KKNN-materiaali on todella monipuolinen. Ohjekirjassa on mukavia vinkkejä, mutta muutamaa niistä kokeiltuaan keksii itsekin helposti erilaisia juttuja, joissa pyörylöitä voi käyttää. Pyörylöistä voi poimia tarvitsemansa tai muodostaa niistä kokonaisen pelipolun. Niiden avulla voi opetella kirjaimia, tavuja, sanoja tai vaikkapa lauseitakin. Matematiikassa numeropyörylät toimivat mainiosti yhteen-, vähennys- ja kertolaskuissa. Materiaalia voi käyttää koko luokan kesken tai pienemmällä porukalla. Sen avulla voi rakentaa mielekkäitä tukitunteja tai eriyttää niin ylös- kuin alaspäin oppitunnin aikana. Materiaalin kanssa voi rakentaa toiminnallisille oppitunneille liikettä, kirjatunneille välipaloja ja liikuntatunteja saa mukavasti nivottua muuhun oppimiseen. Materiaali on helposti käytettävissä myös silloin, kun nopeimmat tulevat jo valmiiksi ja jotain mukavaa pitäisi saada heille kehiteltyä.
Suosittelen Ketteräksi kirjaimista, notkeaksi numeroista materiaalia lämpimästi jokaiseen luokkaan, jossa kaivataan toiminnallisuutta ja helposti käytettävää monipuolista materiaalia.
– Tarumaija Aalto, erityisluokanopettaja, Turku
Tutustu Ketteräksi Kirjaimista, Notkeaksi Numeroista -materiaaliin >>